Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

Thursday 11 April 2013

Pendaftaran SSM



Alhamdulillah..saya sudah mendaftar SSM.Kenapa perlu daftar?kitakan berniaga ONLINE je,bukan ada kedai  pon .oke..baca tajuk dibawah,mesti anda akan terkejutkan. 


For me, better  to register rather than kene penalty .Disini  akak nak kongsi cara-cara untuk mendaftar SSM.
Firstly, korang kene la ada nama perniagaan. korang kene fikir dua atau tiga nama.Bukan apa,kadang-kadang nama korang yang  fofular tu dah ada yang sambar.Contohnya kalau korang nak nama kedai/warong korang MAK CIK SOMBONG,tapi obviously  da ada pemilik.


Korang tukar la nama korang MAK CHIK SOMBONG atau MAK CIK SOM(ha kan sedap!) dan perlu di ingatkan jika korang nak nama dalam bahasa melayu,letak lah semua dalam bahasa melayu, but if you want your company’s name in English, make sure all in English. Contoh yang nyata, korang jangan letak nama korang Pretty Baju. Sangat tidak boleh,kalau nak dalam bahasa melayu guna la BAJU CANTIK atau dalam English sebagai PRETTY DRESS.

Sebelum ke SSM silalah Photostat IC korang dan sila bawa RM 70. mengenai charge yang dikenakan,jika anda menggunakan nama sendiri sebagai nama syarikat, bayaran RM30/ tahun dan jika selain dari nama anda, bayar la RM 70 / tahun.

Sesampai anda di SSM,sila la ke kaunter untuk mengambil borong. Kalau di Melaka, pejabat SSM ada di MITC Ayer Keroh.  Arghh..macam mana nak isi,tak tahu la..jangan risau sebab kat sana adaa contoh borang yang di  isi.
Lepas isi,korang boleh ambil nombor giliran dan tunggu sampai nombor korang di panggil.
Selepas pembayaran dan pendaftan korang tunggu la dalam sejam.
SELEPAS SEJAM



yeah..alhamdulillah..da siap…sila berniaga sekarang and gud luck!

0 comments:

Post a Comment